Cara Key In InfoBiz

1. Anda boleh membuka & mengisinya menerusi laptop atau komputer yang mempunyai aplikasi Microsoft Office (Google Sheet) dengan klik pada link (pautan) yang diberi. Buka aplikasi WhatsApp menerusi laptop / komputer anda & klik pada link yang diberi.

2. Sekiranya anda ingin mengisinya menerusi telefon bimbit, anda memerlukan aplikasi Google Sheets & boleh install menerusi link seperti di bawah. - Download


Selepas anda berjaya donwload & install, sila double click (klik 2 kali) di dalam mana-mana kotak berkenaan (kotak biru) bagi memasukkan data anda. - Rujuk video clip di bawah.


3. Selepas anda memasukkan data / pinda (edit) sebarang maklumat, anda tidak perlu simpan (save) & tidak perlu hantar kembali fail tersebut kepada kami. Menerusi kaedah online ini, fail tersebut secara automatik tersimpan & boleh disemak oleh pihak kami secara realtime dan boleh di edit / pinda kembali pada bila-bila masa.


Nota :

InfoBiz merupakan satu template (dalam format Excel / Google Sheets) yang digunakan untuk isi maklumat di atas talian (online) menggunakan komputer atau smart phone secara online sahaja. Maklumat terdiri dari hasil perniagaan & belanja-belanja serta ia memudahkan bagi melapor maklumat kewangan peniagaan anda dalam tempoh masa (setahun). Dalam pada itu juga, lain-lain maklumat seperti pembelian aset, pinjaman & liabliti termasuk ekuiti semasa perniagaan serta lain-lain maklumat berkenaan, perlu dimaklumkan bagi melengkapkan satu laporan kewangan yang lengkap.

Dokumen-dokumen asal seperti resit dan inbois tidak perlu disertakan tetapi hanya perlu memasukkan rekod jumlah hasil atau perbelanjaan sahaja. Dokumen-dokumen tersebut, perlu disimpan oleh peniaga sendiri sebagai rujukan di masa hadapan.